Nationella hjälplinjen

Information om Hjälplinjens verksamhet finns nu hos 1177 Vårdguiden

Från och med 2013 är Hjälplinjens frågetjänst på webben en del av 1177 Vårdguiden och finns på 1177.se. Förändringen innebär att Hjälplinjens webbplats inte längre finns kvar, men precis som tidigare kan du ringa till vår telefonjour.

Hjälplinjens telefonjour erbjuder psykologisk hjälp till människor i kris. Du kan ringa både för din egen del eller om du är orolig för någon i din närhet. Vi erbjuder ett första stödsamtal men ingen behandling eller upprepad kontakt. I ett samtal med oss kan du få hjälp med att sortera tankar och känslor. Du kan även få råd om hur du kan söka dig vidare för att få rätt hjälp. Vi som svarar är socionomer, psykologer och psykiatrisjuksköterskor med erfarenhet av att stödja människor i kris.

Samtalet till Nationella Hjälplinjen är kostnadsfritt och syns inte på din telefonräkning. Både du som ringer till Hjälplinjen och den som svarar är anonyma.

Ring: 020 22 00 60

Hjälplinjens jourtelefon

Öppet 13-22 alla dagar

Hjälplinjens sida på 1177.se

Skriv en anonym fråga

Om du föredrar att skriva hänvisar vi dig till frågetjänsten inom Tema Psykisk hälsa på 1177.se.

Du kan skriva anonymt och du får svar av psykologer och socionomer.

Ställ en fråga

Sök annat stöd

För information om bra platser att vända sig till om man mår dåligt psykiskt hänvisar vi till Tema Psykisk hälsa på 1177.se.

Tema Psykisk hälsa

1177

Tema Psykisk hälsa på 1177.se

På 1177.se finns Tema Psykisk hälsa. Här kan du läsa om olika symtom och tillstånd och hitta vägledning till hjälp och behandling. Här finns dessutom krönikor, berättelser och reportage om människors egna erfarenheter, känslor och tankar om psykisk hälsa och ohälsa.

Tema Psykisk hälsa